Monday, November 10, 2008



Assalammualaikum W.B.T

Buat pengunjung2 setia blog ini..rasanya lama sungguh tidak berkesempatan untuk meng'update'kan blog ini.Semoga dengan sedikit perkongsian ini dapatlah kita sama2 berfikir sejenak tentang amalan2 kita selama ini.

Kadang2 tanpa disedari perjalanan hidup ini sentiasa tersasar dari paksi sebenar...ini mungkin kerana lemahnya benteng pertahanan dalam hati kita untuk menangkis semua ini...janganlah kita lupa bahawa satu-satunya pergantungan kita adalah pada Allah S.W.T.Berpautlah dengan sepenuh hati bahawa tiada apa daya dan upaya melainkan semuanya milik ALLAH.


Dalam kekusutan dan kekalutan kita berdepan dengan perjuangan seharian mendepani tipudaya dunia, kadangkala kita tersungkur, terjatuh dan lemah tak berdaya menepis rasa sakit berdepan ujian mahupun merai rasa suka bergelut godaan.




Kembali kepada Tuhan.Kembali pada Tuhan, Kembali pada Tuhan yang menciptakan dirimu dari setits mani yang hina.Jangan malukan dirimu menjadi penentang yang nyata!




Allah Berfirman: “Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” (Ali Imran 3:31)




“Senantiasa hati seorang yang dewasa menjadi lemah dengan dua perkara, cinta dunia dan panjang angan-angan” (HR Bukhari: 6420)



Abdulullah bin Abbas berkata: Pada suatu hari, aku pernah dibonceng oleh Rasulullah, dan beliau bersabda: “Wahai anak kecil, sesungguhnya aku ingin mengajarkan kepadamu beberapa kalimat, ‘Jagalah Allah, nescaya Allah akan menjagamu. Jagalah Allah, nescaya kamu akan mendapati-Nya didepanmu, Jika kamu ingin meminta, maka minta lah pada Allah, Dan jika kamu ingin memohon pertolongan, maka mohon lah pertolongan kepada Allah. Ketahuilah,sesungguhnya sekiranya seluruh umat bergabung untuk memberi sebuah manfaat kepadamu, mereka tidak akan mampu memberi manfaat itu kecuali jika Allah telah menetapkannya untukmu.Dan jika mereka semua bergabung untuk memberikan sebuah mudharat/bahaya kepadamu, mereka semua tidak akan mampu memberikan mudharat/bahaya itu kecuali jika Allah telah menetapkannya (pula) untukmu. Pena telah kering diangkat, dan buku catatan (amal) telah mengering” (HR at-Tirmidzi: 4/667 no 2516, dan lain-lain, Hadis ini Sahih dan dari Sahih Sunan At-Tirmidzi (2/610))



“Tidak lah berzina seseorang yang sedang berzina sedangkan dia mukmin” (HR Bukhari: 2475, Muslim: 57)




“Segeralah beramal sebelum datangnya fitnah seperti malam yang gelap, Boleh jadi seseorang beriman saat waktu pagi, namun menjadi kafir ketika petang nya, atau beriman ketika petang dan,. Namun menjadi kafir ketika pagi nya, Dia menjual akhirat dengan dunia” (HR Muslim)




“Sungguh Allah lebih gembira dengan taubat salah seorang dari kalian, melebihi kegembiraan salah seorang dari kalian terhadap barang-barangnya yang hilang ketika ia mendapatkannya kembali” (HR Muslim: 4/2102 no 2675 dan lain-lain)

No comments: